Veckans...

Insikt: det var forst nar Emil akte fran Aya som vi verkligen kande hur det kommer bli nar vi ska aka. Och att det ar sa snart... Borjar verkligen vandas for dagen nar vi tvingas lamna Aya nu!

Mat: en dag nar vi sjalva stod for maten gjorde vi slag i saken och kokade risgrynsgrot. Sofia som ar ganska besatt av grot var verkligen eld och lagor, Klara var inte riktigt lika entuasiastisk...

Fika: Nar vi anda var igang och eldade och sadar passade vi pa att gora ett litet experiment: kladdkaka!!! Trots majsmjol, chokladpulver och diverse saknade ingredienser blev den verkligen en hit. Kladdig som fa, precis som den ska va :)

Hejaramsa: Den ar rund och den ar vit, svar att svalja, smakar skit. Lariamen. Lariamen. Lariamen.

Elev & namn (2 in 1): gar till Meck Meck. En helt otroligt sot kille i ettan, dessutom diggar vi verkligen hans namn!

Naturkatastrof: gar till oversvamning nummer tva som den har gangen nadde ut i stora delar av vardagsrummet ocksa...ooopps.

Roj: det har egentligen varit roj varenda kvall denna vecka. Eleverna har verkligen slappt loss och gjort kvallarna till de absolut hojdpunkterna. Men allt detta togs anda till oanade hojder nar vi hade "lyssningsovning" med treorna en kvall och det hela blev ett disco.

Dansare: veckans dansare blir alltsa en kille i trean som helt oblygt bjod upp Sofia och dansade loss i mitten av klassrummet bra lange. Vilken dans sen :) Bra jobbat!

Nitlott: maste Charles i tvan ha dragit, han ar namligen ansvarig for att ringa i klockan ( dvs. dunka till ett stycke metallskrot med en pinne) var fyrtionde minut. Vid varje lektions borjan, slut, varje vackning, varje maltid, varje mote... Stackarn!

Chock: vi har en liten stund kvar pa en lektion i form 2 och kor 20 fragor, helt i sin ordning. Plotsligt racker den 25-ariga killen, som aldrig nagonsin rackt upp handen innan, upp handen. Kul, tanker vi, klart han ska fa chansen da. Sa staller han sig upp och fragar med en hog stamma: "Is he a drunkhead?". Vad gor man liksom? HAHA.

Skrik & panik: Vart band med P-square gick sonder!!!

Skill: var nyforvarvade skill ar att oppna laskflaskor utan oppnare. Coolt va?

Polare: gar till Isdor, han har verkligen borjat slappa loss nu. Saken ar den att det har gatt sa lang att han har skrivit en sang som gar ungefar " Sofia and Klara, I love you my friend. I will never forget you, in my mind.." Vi vantar spant pa att fa filma den idag, och han har lovat att spela gitarr till ocksa...Spannande val av en kille som aldrig hallt i en gitarr!

Disappointment: gar till hur lararna (sarskilt var favorit Academic Master) utnyttjar eleverna till sina ackliga straff. Eleverna ska samla in namn pa alla lagbrytare, se till att ingen smiter fran straff m.m... Eftersom de far stryk om de inte gor det har det istallet blivit sa att eleverna rapporterar sina vanner, precis som de maste, for att sen komma till oss och saga vad som pagar sa vi kan stoppa det istallet...Ganska pafrestande att de ar sa maktlosa!

Helt sjuka handelse: En kvall nar eleverna skulle ha pluggtid blev det stromabvrott (det at vara favoritkvallar for de hanger alla jattemycket, de maste namligen sitta uppe och vanta ifall strommen kommer tillbaka) och vi satt med ett gang utanfor killarnas sovsal och snackade aga, hyenor och berattade historier. Tokmysigt helt enkelt. Helt plosligt borjar alla springa mot sovsalen i panik och skrika. Vi fattar ingenting, vad hander? Sekunden senare kommer en av de manliga lararna springandes i morkret med en riktigt fet agpinne och drammer till forsta basta kille, som star precis mittemot mig. Lararen fortsatter vidare i nagot slags trans och jag ser bara hur han hojer sin pinne i luften och ar pa vag att sla till Sofia. Han hinner precis hejda sig pa grund av vara skrik. Alla killar hade nu sprungit in i sovsalen och vi skaller ut lararen efter noter. Helt sinnessjukt att bara springa rakt in i en klunga och sla sig omkring. Det kanske allra varsta var att han totalfornekade att han nagonsin slog elever, tva sekunder senare... Eleverna berattade att just denna lararen ganska ofta slog de bara for att han fick lust... ILSKA! Iallafall forsvann han fort darifran och vi satt kvar lange och pratade med killarna och sjong ihop. Vidare berattade de hur formildrade straffen ar nar vi ar har och hur oroliga de ar for hur det blir nar vi aker... Hjartskarande. Efter nagon timme gick vi iallafall hem for att forsoka sova lite (svart nar man ar sa himla arg!). Nar vi ska ga in i huset upptacker vi att Kulanga har last dorren. Kompis. Den mannen ar bara ute efter att kontrollera oss... Men da far han val sta sitt kast tanker vi och knackar pa. Sa efter ett tag kommer en somnig Victor ut och oppnar. Det borjar bra med att han skaller ut oss for att vi kommer hem halv tolv (!!!) en fredagskvall. Da forklarar vi vad som hant och att hans anstallda springer runt och slar hejvilt... Det varsta ar att han ar mer upprord for att vi kommer en timme efter att pluggtiden ar slut an att lararen jagade och slog eleverna.. Helt sjukt!

Upplevelse: vi bestamde oss for att testa hur det ar att bo i en sovsal med 200 tjejer. Vi tog vart pick och pack och gick ner till brudarna. Spannande upplevelse med lite somn... Tur att vi har egna rum!

Happening: i helgen gick vart firande av internationella kvinnodagen av stapeln (tre veckor senare, i sann Afrikaanda). Vi hade laddat upp med lite harlig musik som tjejerna ar tokiga i, broscher med fina budskap och vi hade kopt asmycket mango och skurit i bitar. Allt var liksom laddat for att bli en kanonhappening for tjejerna. De behover lite uppmuntran! Vi kan val saga sa mycket som att, det blev inte asbra...

Bok: gar latt till "Vagvisare" av Magnus Malm. Vilken top-notch bok!

Sotaste: "Stolkillen" i fyran som lade kommentaren "Jag tanker varje dag pa hur det ska bli nar ni aker hem- ni far inte aka!" Dessutom ar killen skitsnygg, snacka om att vi smalter som sno..

Det blev inte sa mycket bloggande den har veckan, det var lektion pa internetcafeet. Nu maste vi springa ivag och kopa pa oss mango for veckan som kommer!

Kommentarer
Postat av: Mathilda

Oj oj oj, vart ska jag börja? Jag blir så glad av att läsa era inlägg varje gång, och oj vad många upplevelser ni är med om varje gång. Det får mig att känna att jag inte ens är med om hälften.. Ta vara på allt! Wow, jag ska absolut låta er öppna mina läskflaskor när jag kommer hem. Coolt! Kul att ni använder uttrycket "Top-notch", det hör jag här borta med. Gött att ni håller igång röjjjet. Afrikanskt röj låter inte dåligt! Jag kan inte förstå hur det är att se lärare slå barnen, fy så hemskt! Och veta att det nog kommer bli värre när ni åker. Fyy!! Credits till er som är modiga att stå upp och säga vad ni tycker, att det är fel och skälla ut dem. Bra där! Jag kan inte säga hur stolt jag blir över er när jag läser era inlägg och hur mycket jag saknar er! Bara en månad kvar, ta vara på allt ni får vara med om. Det är upplevelser, erfarenheter och minnen för livet! Älskar er!

2009-03-27 @ 01:01:01
URL: http://mathildaaupair.blogg.se/
Postat av: Mathilda

Oj oj oj, vart ska jag börja? Jag blir så glad av att läsa era inlägg varje gång, och oj vad många upplevelser ni är med om varje gång. Det får mig att känna att jag inte ens är med om hälften.. Ta vara på allt! Wow, jag ska absolut låta er öppna mina läskflaskor när jag kommer hem. Coolt! Kul att ni använder uttrycket "Top-notch", det hör jag här borta med. Gött att ni håller igång röjjjet. Afrikanskt röj låter inte dåligt! Jag kan inte förstå hur det är att se lärare slå barnen, fy så hemskt! Och veta att det nog kommer bli värre när ni åker. Fyy!! Credits till er som är modiga att stå upp och säga vad ni tycker, att det är fel och skälla ut dem. Bra där! Jag kan inte säga hur stolt jag blir över er när jag läser era inlägg och hur mycket jag saknar er! Bara en månad kvar, ta vara på allt ni får vara med om. Det är upplevelser, erfarenheter och minnen för livet! Älskar er!

2009-03-27 @ 01:01:59
URL: http://mathildaaupair.blogg.se/
Postat av: Erik

haha!



Härligt att ni RÖJER! :)

2009-03-30 @ 17:30:59
Postat av: Kristin Lundgren

Hej flickor!;) Nu är det långfredag här hemma och jag har gjort mitt bästa för att korta ner den genom att ta en rejäl sovmorgon;) Solen skiner så nu blir det snart middag ute i solen! Like! er hejaramsa om Lariam var klockren! Haha Att ni kan öppna läskflaskor utan öppnare imponerar. Det vill jag se sen!;) Ni är verkligen skyddsänglar där ni befinner er. Stackars elever som får utstå så mycket stryk. Det är ingen lyx att någon ifrågasätter en lärare när den slår sina elever. Förhoppningsvis har lärarna lärt sig något av detta och i framtiden kanske eleverna också vågar säga ifån när de vet att det är fel. Var rädda om er! Massa kärlek! Puss o kram Krickan

2009-04-10 @ 12:59:16

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0