VOLONTAR

Vandas over viktiga beslut som hav eller pool
Oa hela natten lang
Lata sig pa stranden
Ord efter ord, sida efter sida, bok efter bok
Nyfiket kolla pa safaridjur
Turista som fa
Ata exotisk frukt
Resa till semesterparadis

Sa har kandes det i mitten av var resa nar vi akte till Mombasa, direkt efter det till Zanzibar och vidare pa haftigt safari. Nar vi berattade att vi var i Tanzania for att jobba som engelsklarare, men inte borjat med det annu, hade vi varje gang samtalet kom upp pa tal lite daligt samvete. Vi hade ju verkligen akt hit for att vi ville undervisa! Samtidigt sa skulle vi absolut inte vilja vara utan de veckor som vi fick besoka Kenya igen och gora de har "turistgrejerna" i Tanzania. Det var en upplevelse utover det vanliga!
Med tanke pa att vi nu har 28 engelsklektioner i veckan, kanns det som att vi atminstone tar igen lite tid av de undervisningsdagar vi har "forlorat". Efter en hel dag med lektioner ar vi helt slut och vill helst bara kasta oss pa sangen.

Sa att vara volontar skulle nog battre kunna sammanfattas sa har:

Vilse i en ny kultur
Ovantade handelser standigt
Lortig 24\7
Olik alla andra
Nya perspektiv
Tankar om tro
Aventyr utan dess like
Roligt och galet jobbigt samtidigt



Som manga av er vet haller vi bada tva filmen Hundtricket varmt om hjartat. Nar vi insag att manga repliker ur den filmen passar in som handen i handsken pa det tanzanska livet, forsoker vi dra sa manga repliker vi bara kan.
I alla fall sa kommer har nagra smakprov pa godbitarna och for er som inte sett filmen. Gor det! Vi utlovar 1 timme och 46 minuters ren underhallning.

"Vad ar problemet? Varfor aker vi inte?"
- Kan appliceras pa varje daladala-resa vi gor i detta land.


"Kan inte bestaaaaammmma mig vilken av...."
- Alla kolhydratsratter jag ska valja idag. Det serveras ofta spaghetti, kokt potatis, ris och friterad potatis samtidigt. Och inte sa mycket mer..


"Atervinning"
Atervinning ar inget som existerar har egentligen. Sophogen ar utanfor vara fonster och dar samlas allting. Men nar den gamla Tjejhalvan-trojan fran 1994 blev band till idrotten fick vi antligen anvanda detta citat.


" -Ursakta vad ar din klocka nu?
 -13.25.
 -Det var markligt, for jag trodde att du skulle undervisa form II i biologi 13.25.
 - Ja, jag ar hemskt ledsen, men jag ar inte pa sa bra humor idag, sa jag vill inte undervisa.
 - Men vilken tur for eleverna att du ar ledsen, for det gor ju att de far mycket mer undervisning. Eller tanker jag fel nu? "

Anvandbart varje gang vi ser larare utanfor klassrummen nar de borde vara dar inne och undervisa.. Detta ar tyvarr inte sallan.


" - Ursakta att jag ar sen.
 - Nej, det gor ingenting. Kom fram har!
 - Kan du lasa vad det star pa tavlan.
 - Past tense is something that you have already done..."
 (smaller i dorren)
 -Fortsatt lasa du!
 - Past tense is some...
 (smaller igen)
 - Jag kan inte lasa nar du smaller i dorren!
 - Tycker du att det ar jobbigt/ (smaller oavbrutet i dorren) Ja, da kanske du kommer i tid nasta gang! "

Ska namnas att vara dorrer pa Aya knarrar nagot extremt och nar en elev som kommit in sent ska satta sig later det forskrackligt nar han eller hon drar ut stolen. Man har lust att tillampa det har replikskiftet men sager istallet till sig sjalv "be patient" :)


" - Enock?
  -Enock?
  - E N O C K?
  - E N O C K K K K?
 - Ja, har ar jag..
-Jassa, du kanske inte horde nar jag sade ditt namn de forsta gangerna. Eller du kanske trodde att de andra bara gissade nar jag sade deras namn och rackte upp handen."

Japp, det ar ingen som sager "ja" nar vi desperat forsoker uttala deras namn. Ingen hjalp har att fa ordning pa namnskyltarna inte. Hundtricketreplikerna ligger nara till hands och man far bita sig i lappen for att inte uttala dem ibland!

Kommentarer
Postat av: Kristin Lundgren

Haha... Hundtricket! Helt underbara repliker;) Blev vansinnigt sugen på att se den igen! Var nog i somras senast. Replikerna verkar ju minst sagt användbara i Tanzania också. Mycket bra VOLONTÄR-förklaring;) Kände verkligen igen mig. Ibland känns det som första beskrivningen, men den andra beskrivningen tillhör mer vardagen. Saknar! Var rädda om er! Kram

2009-02-24 @ 15:05:46
Postat av: Sara

Haha! Klockren film. Sofia, kommer du ihåg när vi åkte till Italien och körde igenom hela filmen, bara för att vi kunde alla kommentarer utantill? Då har man kanske sett en film FÖR många gånger. Men inte denna, kan ses om och om igen. Jag kan tänka mig att mycket skit "sugs upp i era byxor", så tänk på att ta av er dom innan ni sätter er i soffan ;) Puss

2009-02-24 @ 22:11:19
Postat av: Sara

Haha! Klockren film. Sofia, kommer du ihåg när vi åkte till Italien och körde igenom hela filmen, bara för att vi kunde alla kommentarer utantill? Då har man kanske sett en film FÖR många gånger. Men inte denna, kan ses om och om igen. Jag kan tänka mig att mycket skit "sugs upp i era byxor", så tänk på att ta av er dom innan ni sätter er i soffan ;) Puss

2009-02-24 @ 22:12:39

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0